joi, 23 aprilie 2020

22.04.2020. Perechea a doua. 2 ore. Grupa COT 17.09. Contact direct. Tema: Comisii de etică.

Comisii de etică: funcții, atribuții. Impactul sancțiunilor etice asupra imaginii profesionale a specialistului.
Necesitatea Codurilor de etică și a Comisiilor de etică în organizații. Cerințe etice și deontologice față de profesia de tehnician COT
Principiile Comisiilor de etică:
¢1. prezumția nevinovăției
¢2. garantarea dreptului la aparare
¢3. respectarea termenilor de cercetare
¢4. dreptul la exprimare a celor implicați
¢5. proporționalitatea – sancțiuni conform gravitații încălcării Codului etic
¢6. legalitatea sancțiunii
¢7. unicitatea sancțiunii

¢Obiectivul Comisiei de Etică este rezolvarea neregulilor sau conflictelor ivite, referitor la următoarele probleme:
¢a) orice neregulă apărută în organizație/firmă, sau încălcare a normelor de etică profesională şi de conduită,
¢b) în cazul încălcării regulamentelor la nivelul oricărei structuri organizatorice, dacă regulamentul în vigoare nu conţine prevederi specifice referitoare la aceasta
¢ c) încălcarea dreptului de autor, plagiat
¢d) diferenţe de opinii sau conflicte ivite între persoane, respectiv persoane şi conducătorii structurilor organizatorice (la nivelul oficiilor, departamentelor), care se referă la activitatea profesională
¢ e) analizarea plângerilor, sesizărilor cu privire la abaterea de la normele etice, şi rezolvarea acestora,
¢f) reprezintă for de contestaţii în situaţia nerezolvării satisfăcătoare a cazurilor la nivelul diferitelor structuri organizatorice.
¢Comisia de Etică prezintă conducerii rapoarte anuale. Oferă consiliere şi supraveghează punerea în practică a Codului Etic în cadrul organizației.

Atribuțiile de bază ale Comisiilor de etică:
  1. Aplicarea în practică a Codului Etic.
2. Elaborează un raport anual cu privire respectarea prevederilor şi principiilor din Codul de Etică
Aplicarea în practică a Codului etic presupune: 
¢a) Primeşte plângerile şi sesizările venite din partea unor persoane sau a conducătorilor organizației, examinează validitatea acestora din punctul de vedere al prevederilor Codului de Etică.
¢b) Organizează colectarea datelor şi ancheta cazului care reprezintă obiectivul plângerii.
¢c) În urma audierilor şi a anchetei decide cu privire la caz. Elaborează raport scris referitor la decizia luată, şi motivarea acesteia.
¢d) Prezintă raportul conducătorilor organizației, care vor proceda conform reglementărilor în vigoare.
Rapoarte anuale:
¢a. Prezintă raportul conducerii instituției, şi o face publică.
¢b. Raportul nu poate conţine referiri la cazuri care nu au fost dovedite, sau informaţii despre plângerile refuzate.
¢c. În cazurile de importanţă redusă identitatea persoanelor vizate va fi tratată cu respectarea confidenţialităţii.
¢d. Formulează propuneri referitoare la eventuala modificare sau corectare a Codului de Etică.
¢e. Oferă consiliere cu privire la modul de implementare a Codului de Etică.
Competențele Comisiei de etică:
¢a. Intră sub incidenţa activităţii Comisiei de Etică orice angajat .
¢b. Intră sub incidenţa Comisiei de Etică orice eveniment petrecut în organizație ,  în spaţiul acesteia, precum şi orice situaţie ivită în afara ei, în care sunt afectaţi membrii comunităţii organizaționale. 

Funcționarea Comisiei de etică:
¢a) Comisia se reuneşte în şedinţe ordinare trimestrial, iar în şedinţe excepţionale în caz de nevoie.
¢b) Cvorumul necesar pentru adoptarea unei decizii este de jumătate plus un membru (5 membrii).
¢c) Şedinţa excepţională trebuie convocată în termen de 15 zile de la depunerea sesizării sau plângerii.
¢d) Comisia îşi ia deciziile prin simpla majoritate a voturilor membrilor (cel puţin 4
¢voturi).
¢e) În vederea examinării sesizărilor, preşedintele Comisiei de Etică numeşte o comisie de anchetare alcătuită din cel puţin trei membrii. În cazul în care persoanele afectate sesizează existenţa unui conflict de interese, preşedintele analizează situaţia, şi decide modificarea comisiei sau refuzul modificării.
¢f) Raportul asupra cazului este elaborat de către membrii comisiei de anchetă, şi aprobat de către Comisia de Etică.
 Sesizări,plângeri:
¢Sesizările atrag atenţia Comisiei la cazurile de încălcare a Codului de Etică, precum plagiatul, frauda  etc., în situaţia în care persoana care formulează sesizarea este alta, decât partea vătămată.
¢  Plângerile se referă la cazuri de molestare, discriminare negativă, corupţie, avantajare ilegală, încălcarea reglementărilor legale, neasigurarea unor drepturi prevăzute de lege, etc., unde însăşi persoana vătămată înaintează reclamaţia.
¢ Comisia se poate autosesiza şi acţiona în cazul neregulilor sesizate.
Impactul sancțiunilor aplicate de Comisiile de etică asupra salariaților:
¢imposibilitatea promovării și aplicării stimulentelor
¢eliberarea din funcție
¢crearea imediată a unui antecedent juridic
Efecte de viitor:
¢ restricțiile ce țin de deținerea funcțiilor sau profesarea domeniului,
¢eliminare din profesie
Pentru prevenirea  comportamentelor ne-etice în organizații:
¢Codul de etică al întreprinderii
¢Comisia de etică
¢Traininguri
¢Audit etic in intreprindere
¢proiecte de educaţie formală în etică cu impact pozitiv asupra atitudinilor etice în organizaţii
Cerințe etice față de profesia tehnician cadastral:
¢responsabilitate pentru lucrările efectuate, precum  și ale angajaților.
¢responsabilitate pentru apărarea interesului public
¢sunt onești, imparțiali, independenți, discreți, obiectivi, transparenți
¢nu discriminează clienții
¢se conduc de principii profesionale și etice.
¢permanent își perfecționează competențele
¢Implementează noi tehnologii
¢asigură servici de calitate.
¢respectă confidențialitatea
¢exclud competitii necinstite.
¢Evită conflicte de interese
¢Pentru încălcare – sancțiuni în dependență de gravitate.
Studiu de caz:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu